Niedawno przypomniał mi się śmieszny tekst, który swego czasu podesłała mi żona:
Z powyższym związany jest pomysł na kampanię RPG, który strzelił mi do głowy swego czasu. Nie jest to, w sumie, nic wielce odkrywczego, ale w sumie pomysł mam dość przemyślany.
Idea stara jak „Jankes na dworze króla Artura”. Grupka ludzi z naszych czasów (znająca się wcześniej lub nie – według uznania, jakimś nawet pomysłem może być nawet zagranie samego siebie ;) ) zostaje jakimś magicznym/technicznym/cudem boskim/starożytnym artefaktem/Gwiezdnymi Wrotami/niewłaściwe skreślić przeniesiona w przeszłość. I tu zaczyna się zabawa.
Widzę to jako dużego sandboxa – bardzo trudno przewidzieć, co gracze wymyślą. Istotne jest, by MG był dobrze przygotowany z historii wybranego na kampanię miejsca i czasu. Oczywiście można popuścić wodze wyobraźni, ale wydaje mi się, że stworzenie świata możliwie najbliższego oryginałowi powinno dać najlepszy efekt. Dla MG oznacza to jedno: gruntowny reasearch. Z książek, w których można znaleźć inspirację:
- z naszego podwórka: Pilipiukowska „Operacja dzień wskrzeszenia”,
- w pewnym (pokręconym) zakresie Weberowy cykl Schronienie,
i (zapewne) wiele innych.
Długie lata w szkole podstawowej i chyba trochę w liceum marzyłem jakby to fajnie było móc cofnąć się w czasie i uratować Rzeczpospolitą przed upadkiem. Myślałem, ile z współczesnej techniki potrafiłbym odtworzyć. Jak naprawić spier...ny ustrój, itd.
Luźne pomysły:
- w pewnym (pokręconym) zakresie Weberowy cykl Schronienie,
i (zapewne) wiele innych.
Długie lata w szkole podstawowej i chyba trochę w liceum marzyłem jakby to fajnie było móc cofnąć się w czasie i uratować Rzeczpospolitą przed upadkiem. Myślałem, ile z współczesnej techniki potrafiłbym odtworzyć. Jak naprawić spier...ny ustrój, itd.
Luźne pomysły:
- Nikt nie spodziewa się Hiszpańskiej Inkwizycji! Szczególnie goście z przyszłości dzielący się wynalazkami ;)
- A może ktoś z graczy jest alergikiem? Ile pociągnie na wiosnę, zanim wypluje płuca?
- Będąc przy temacie: czy postacie graczy będą na tyle stare, by załapać się na obowiązkowe szczepienia przeciwko ospie?
- I jeszcze w temacie zdrowotno/higienicznym: ile pociągnie we wczesnym średniowieczu osoba przyzwyczajona do XXI-o wiecznego poziomu higieny?
- Co zrobi przyzwyczajona do pewnego poziomu równouprawnienia współczesna feministka w czasach, kiedy od kobiety oczekuje się, czy szyła, ładnie wyglądała (pamiętajmy o zmieniającym się kanonie piękna! Jakoś nie widzę hordy zalotników ustawiających się do Scarlet Johannson przeniesionej do czasów Rubensa ;) (ciekawe spojrzenie na ten temat w „Osi czasu”),
- Jak zareagują współcześni? Będą się bali? Próbowali skaptować graczy? Wyeliminować?
- Czy gracze będą próbowali dzielić się posiadaną wiedzą, czy też może będą za wszelką cenę, na trekkiestowską modłę, powstrzymywać się od „skażenia” linii czasu?
- A może poza graczami w czasie przenieśli się też inni ludzie? Dlaczego? Jak są nastawieni? Czy mają jakiś Plan?
- Ciekawym tematem może też być bariera językowa – np. od XVIII wieku polszczyzna aż tak dramatycznie się nie zmieniła, ale wtedy warstwa wykształcona wtrącała bardzo dużo łacińskich makaronizmów (spróbujcie poczytać "Pamiętniki" Jana Chryzostoma Paska w oryginale!)
Otwartą też pozostaje kwestia, czy do naszych czasów da się wrócić, lub nie ;).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz